Altijd al carrom willen spelen, maar je kent de spelregels niet? In dit blogartikel leggen we je de spelregels uit! Let op dat carrom op verschillende manieren gespeeld kan worden. De meest voorkomende speltype leggen we uit in dit artikel.
Spelregels
1. Plaatsing van de carrom stenen
Om carrom te spelen begin je door het carrom board te plaatsen tussen jou en je tegenstander, zodat jullie tegenover elkaar zitten.
Nu moeten de carrom stenen in de juiste volgorde in het middencirkel worden gepositioneerd. Plaats de rode steen, genaamd ‘de koningin’, op de middelste plek van het bord. Schik hierna zes witte en zwarte stenen rond de koningin in een coördinerend patroon. Schik vervolgens nog 12 witte en zwarte stenen rond de eerste cirkel van witte en zwarte stenen in een coördinerende volgorde.
Bepaal wie begint
Bepaal wie als eerste gaat door een speler een steen in een van zijn handen te laten verstoppen. De andere speler mag vervolgens raden in welke van de twee handen de steen verstopt zit. Raad de tegenstander het goed? Dan mag hij of zij beginnen. Wordt er fout geraden, dan mag jij beginnen. De eerste speler krijgt de witte stenen en de tweede speler krijgt de zwarte stenen.
2. Sla de eerste slag
De eerste speler plaatst de striker op de basislijn aan zijn kant en vervolgens gebruik je je vinger om de striker naar de stenen in het midden te tikken om ze uit elkaar te halen.
Als hierbij één van de witte stenen worden geput in één van de vier gaten, dan mag deze speler nog een keer schieten. De speler blijft schieten totdat hij geen witte steen er meer in schiet. Zodra er wordt gemist is de tegenstander aan de beurt die de zwarte stenen moet scoren.
3. Puntentelling
Elk wit of zwart stuk dat is geput is één punt waard voor de speler van die kleur. Op elk willekeurig moment mag een speler proberen om de rode steen, oftewel de koningin’ te putten.
De koningin is maar liefst 3 punten waard, maar deze punten worden alleen verkregen als het eerstvolgende schot ook wordt geraakt. Wordt het eerstvolgende schot gemist? Dan tellen de punten niet en moet de koningin worden teruggeplaatst naar het midden van de tafel.
4. Strafpunten
Net als bij elk spel zijn er regels om het eerlijk te houden. Strafpunten zijn van toepassing bij de volgende situaties:
- Het niet raken van een steen: Als je met de striker schiet en geen enkele steen raakt, verliest u uw beurt.
- Het van het bord stoten van een steen: Als een steen van het bord vliegt, wordt deze teruggeplaatst op de middenstip. Daarnaast mag de speler die aan de beurt is een van de gescoorde stenen van de tegenstander terugplaatsen in het midden van het bord, waar dan ook in de cirkel.
- Het putten van de striker: Als je de striker in een van de gaten put, mag de tegenstander ook een gescoorde steen terugplaatsen in het spel. Sommige strikers zijn te groot om te geput te kunnen worden. In dat geval is deze regel niet van toepassing.
Het spel eindigt wanneer een speler al zijn witte of zwarte stenen heeft geput. De punten worden geteld en de speler met de meeste punten wint!